Czy możemy mówić o tym, że pandemia przyniosła nam jakieś benefity? Z pewnością wiele firm zostało zmuszonych do przeorganizowania dotychczasowego stylu zarządzania i prowadzenia firmy, co przyniosło korzyści na wielu płaszczyznach.
Już nie tylko praca z biura
Do czasu pandemii nikt z nas nie wyobrażał sobie pracy zdanej. Trudne czasy pokazały jednak, że swoje obowiązki jesteśmy w stanie wykonywać efektywnie będąc w domu i łącząc je z życiem prywatnym. Uzasadnione więc wydaje się stanowisko wielu przedsiębiorstw, które umożliwiają obecnie swoim pracownikom wykonywanie służbowych obowiązków zdalnie. Oczywiście w przyszłości nie będzie miejsca na tylko i wyłącznie taki rodzaj pracy. Zasadnym natomiast wydaje się wprowadzenie modelu hybrydowego.
Zmiana modelu zarządzania zespołem
Zarówno pandemia, jak i spowodowany nią kryzys gospodarczy, wpłynęły na model zarządzania zespołem. Istotnej zmianie uległa rola menedżerów. W obecnej chwili poza nadzorem i zarządzaniem dbają oni o poprawne relacje między pracownikami i ich satysfakcję z pracy. Pandemia pokazała, że osoba zarządzająca musi również być zainteresowana sferą emocji swoich pracowników.
Dbałość o pracownika stała się priorytetem
Pandemia wymusiła na pracodawcach większą dbałość o swoich pracowników. Obecnie w każdym miejscu pracy bez problemu znajdziemy nie tylko wszechobecny płyn do dezynfekcji rąk, ale również inne artykuły ograniczające transmisję wirusa, jak np. maseczki. Czymś powszechnym stało się zarówno mycie, jak i dezynfekcja rąk. Większą uwagę zwraca się również na to, by w biurze nie przebywały osoby z objawami infekcji. W tym celu m.in. mierzy się temperaturę zarówno pracownikom, jak i osobom z zewnątrz. Wielu pracodawców zachęca także swoich pracowników do szczepień, np. poprzez organizowanie ich w miejscu pracy, oraz wykonywania testów. Coraz częściej bowiem zakłady pracy mają podpisane umowy z instytucjami wykonującymi testy na obecność koronawirusa.
Nowe potrzeby pracowników
Wraz z pojawieniem się pandemii, pojawiły się nowe potrzeby pracowników. Wśród benefitów pracowniczych na popularności straciły te związane z karnetami na siłownię. Pojawiła się za to nowa potrzeba. Jeśli chodzi o aspekt medyczny, pracownicy coraz częściej zgłaszają chęć korzystania z opieki psychologicznej. Wraz z możliwością pracy zdalnej pojawiła się także chęć pracy w elastycznym wymiarze godzinowym, nie zapominając jednocześnie o odpowiednich warunkach pracy z domu.