Wiele wskazuje na to, że COVID-19 zostanie z nami na dłużej, podobnie jak liczne obostrzenia i zasady bezpieczeństwa, wypracowane w casach pandemii. Czas, w którym wszyscy walczymy z koronawirusem, zmienił społeczeństwo na całym świecie – co do tego nie ma wątpliwości. A czy z lekcji, jaką dla wszystkich jest przymusowy lockdown, możemy wyciągnąć jakieś pozytywne wnioski? Sprawdzamy, czego nauczyła nas epidemia.
Utrzymywanie dystansu społecznego
Unikanie dużych skupisk ludzkich od początku zalecane było jako jedna z podstawowych form przeciwdziałania zakażeniu SARS-CoV-2. Dziś utrzymywanie bezpiecznego dystansu wielu z nas weszło już w nawyk, co widać, po zachowaniach w komunikacji miejskiej, urzędach czy galeriach handlowych.
Wzrost nacisku na dezynfekcję
Jeśli szukać zalet pandemicznego lockdownu, to z pewnością należy do nich zwiększenie świadomości w zakresie higieny i prawidłowej dezynfekcji. Dziś nawet małe dziecko wie, jak często i w jaki sposób należy myć ręce. Lawinowo wzrosło zainteresowanie konsumentów takimi produktami jak środki do dezynfekcji czy preparaty do higieny osobistej, co z pewnością dobrze o nas świadczy.
Większa troska o siebie i bliskich
Robienie zakupów osobom starszym, uświadamianie bliskich o sposobach unikania zagrożeń – któż z nas nie przerabiał tego w swoim domu? Wybuch pandemii zbliżył do siebie wielopokoleniowe rodziny, zacieśniając więzi często „luzowane” przez pracę, obowiązki i prozę życia codziennego.
Zmiana nawyków żywieniowych
W czasie pandemii skrupulatnie planujemy zakupy, co ma oczywiście związek z ograniczeniem wizyt w sklepach. Jak się okazało – dzięki temu marnujemy mniej jedzenia. Większą wagę przykładamy również do tego, co jemy, starając się przyrządzać posiłki na bazie naturalnych, zdrowych składników.
Wzrost popularności zakupów przez internet
Coraz częściej zamiast zakupów w supermarkecie czy osiedlowym warzywniaku, kupujemy w sklepach online. To zdecydowanie bezpieczniejsza alternatywa, zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców. Wraz z początkiem epidemii, wyniki sprzedażowe wielu branż e-commerce znacznie wzrosły. Na topie są oczywiście środki do dezynfekcji i maseczki, ale również sprzęt elektroniczny, ubrania, a także żywność i artykuły spożywcze.
Dobre strony pandemii
Jak widać, pandemia koronawirusa może nas sporo nauczyć. Jeśli szukać pozytywów obecnej sytuacji, to z pewnością należą do nich: zwiększenie nacisku na higienę, rozsądniejsze podejście do zakupów czy większa troska o siebie i bliskich. Niewykluczone, że trwająca pandemia wykształci w nas jeszcze wiele innych, pozytywnych postaw, które pozwolą nam wyjść z niej wzmocnionymi. Z całą pewnością warto dbać o to, by dobre nawyki pozostały z nami także wtedy, gdy sytuacja epidemiologiczna wróci do normy.